piątek
27 majIII Konkurs PTR rozstrzygnięty
Miło nam nam przedstawić wyniki III Konkursu PTR na najlepszą pracę dyplomową z retoryki. Nadesłane prace oceniane były przez Jury, do którego zaproszenie przyjęły:
- dr hab., prof. UMCS Marta Sobieszewska, językoznawca-prawnik, reprezentująca Instytut Neofilologii na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej,
- a także dr Jolanta Dyoniziak z Zakładu Językoznawstwa Romańskiego i Badań Kontrastywnych UAM, która w zeszłym roku była promotorką wyróżnionej pracy licencjackiej.
PTR było reprezentowane w Jury przez dr hab. Marię Załęską z UW i dr hab. Agnieszkę Kampkę z SGGW.
Konkurs pozwala nam nie tylko promować dokonania młodych badaczy, ale też poszerzać i – jak mamy nadzieję – integrować polskie grono badaczy interesujących się retoryką.
W kategorii prac licencjackich wyróżnienie zostało przyznane lic. Matyldzie Staszak z Uniwersytetu Warszawskiego za pracę pt. Aspects choisis de l’invention et de l’élocution rhétoriques dans la lettre ouverte « J’accuse » d’Émile Zola (Wybrane aspekty retorycznej inventio i elocutio w liście otwartym „J’accuse” Emila Zoli) obronionej na kierunku lingwistyka stosowana, a napisanej pod kierunkiem dr Agnieszki Kulczyńskiej.
Uzasadnienie wyróżnienia:
Jury docenia zgłębienie tematyki retorycznej na kierunku neofilologiczny. Zaletą pracy jest jej eksplicytnie retoryczna metodologia oraz dobór materiału badawczego, a mianowicie jednego z najsłynniejszych perswazyjnych tekstów Zoli. Praca dowodzi oczytania Autorki i głębokiego zaangażowania w badania nad retoryką.
Ponadto praca została napisana bardzo dobrym językiem francuskim zarówno pod względem struktur składniowych, jak i zasobów leksykalnych.
W kategorii prac magisterskich nagroda Jury została przyznana mgr Aleksandrze Baran z Uniwersytetu Rzeszowskiego, która na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna obroniła na ocenę bardzo dobrą pracę pt. „Przekonaj i daj się przekonać”. O argumentacyjno-perswazyjnej roli arystotelesowskich reguł preferencji (na przykładzie wybranych reklam). Praca została napisana pod kierunkiem dr hab. Magdaleny Patro-Kucab, prof. UR.
Uzasadnienie nagrody:
W pracy przedstawiony jest ponadczasowy wymiar arystotelesowskich reguł preferencji, dzięki czemu retoryka ukazana jest jako doskonałe narzędzie do współczesnego wykorzystania w praktyce. Przeprowadzone przez Autorkę analizy dowodzą jej kompetencji retorycznej i umiejętności samodzielnego interpretowania materiału badawczego.
O wysokim poziomie kompetencji merytorycznych świadczy również dobra umiejętność wykorzystania terminologii z zakresu opisywanej dziedziny, właściwe proporcje między zagadnieniami teoretycznymi i analitycznymi oraz spójność i logika wywodu.
Nagrodami dla Laureatek są:
- pokrycie kosztów udziału w wybranym przez laureata i uzgodnionym z PTR przedsięwzięciu naukowym (np. konferencja, warsztaty, szkoła letnia), które będzie związane tematycznie z retoryką do wysokości maks. 250 zł.,
- dyplom,
a w przypadku Autorów prac magisterskich również:
- publikacja artykułu na podstawie pracy w czasopiśmie „Res Rhetorica” (100 pkt.).
Serdecznie gratulujemy nagrodzonym i promotorom!
Tegoroczna edycja
W tym tej edycji do konkursu zgłoszono 5 prac: każda z 3 prac licencjackich została napisana w innym języku.
- Praca Matylda Staszak z lingwistyki stosowanej UW została napisana w jęz. franc. pod kierunkiem dr Agnieszki Kulczyńskiej, a jej polski tytuł brzmi: Wybrane aspekty retorycznej inventio i elocutio w liście otwartym „J’accuse” Emila Zoli
- Praca Wiktorii Szwarc pod pol. tyt. Reprezentacja Mniejszości Narodowych w Brytyjskich Mediach powstała zaś pod opieką dr Magdaleny Sztencel na Filologii angielskiej Uniwersytetu Gdańskiego
- Ostatnia zgłoszona praca autorstwa Martyny Wiśniewskiej powstała na kierunku Orientalistyka – koreanistyka UW, pod kierunkiem dr Anny Paradowskiej, a tytuł brzmi: Funkcje pytań oraz charakterystyka zdań pytajnych w języku koreańskim – analiza wybranych końcówek
Jeśli chodzi zaś o prace magisterskie, w tegorocznym konkursie udział wzięły:
- Olga Hajdrych, absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, która napisała pracę pt. Retoryka zmiany w dyskursie politycznym pod kierunkiem prof. UAM dr hab. Agnieszka Kuli
- i Aleksandra Baran z Uniwersytetu Rzeszowskiego, która na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna obroniła pracę pt. „Przekonaj i daj się przekonać”. O argumentacyjno-perswazyjnej poli arystotelesowskich reguł preferencji (na przykładzie wybranych reklam), napisaną pod kierunkiem dr hab. Magdaleny Patro-Kucab, prof. UR.
Członkinie Jury oceniały zanonimizowane prace indywidualnie według siedmiu kryteriów ujętych w regulaminie konkursu.
O idei konkursu
W wielu ośrodkach naukowych w Polsce powstają prace licencjackie i magisterskie, w których studenci analizują retorykę poszczególnych autorów lub aktorów społecznych oraz wykorzystują narzędzia retoryczne, by badać komunikację. Prace te powstają na różnych kierunkach studiów, a ich promotorami są badacze reprezentujący zarówno nauki humanistyczne, jak i społeczne. Kiedy tworzyłyśmy ramy konkursu, chciałyśmy nie tylko docenić w ten sposób młodych badaczy, ale też upowszechniać także wśród promotorów prac dyplomowych ideę, że retoryka z powodzeniem służy jako teoria i metoda badań naukowych.
Co roku zapraszamy do zgłaszania obronionych na ocenę bardzo dobrą w ciągu ostatnich dwóch lat prac licencjackich i magisterskich, w których wykorzystano narzędzia retoryczne.
Poprzednie edycje
Dotychczas w trzech edycjach konkursu nadesłano łącznie 20 prac dyplomowych, w języku polskim, angielskim i francuskim.
Do tej pory w Res Rhetorica opublikowane zostały w ramach nagrody dwa artykuły naukowe oparte na badaniach ujętych w zwycięskich pracach magisterskich – Aleksandry Łukowskiej, absolwentki Uniwersytetu Warszawskiego i Krystiana Słomki vel Słomińskiego, absolwenta Uniwersytetu Łódzkiego.
Pierwsza praca przedstawiała nieoczywiste zastosowanie retoryki do analizy współczesnego teatru improwizowanego. Druga zaś poświęcona była przekładom i parafrazom Vitae Regum Polonorum, a jej autor został doceniony m.in. za erudycję, dojrzałość i rzetelność wywodu.
W zeszłym roku wyróżnienie za pracę licencjacką przyznano Joannie Koswendzie, która pod opieką dr Jolanty Dyoniziak przygotowała pracę pt. Argument ad hominem w komentarzach internautów dotyczących laureatki nagrody Nobla w dziedzinie literatury 2018, Olgi Tokarczuk. Praca jednak – niech Państwa nie zmyli moja polszczyzna – została napisana w jęz. francuskim.
IV Konkurs PTR, czyli plany na przyszłość
Zachęcamy wszystkich obecnych i potencjalnych promotorów, aby pamiętali o konkursie i jego celach upowszechniania retoryki jako metody badawczej, przygotowując seminaria w przyszłym roku akademickim. A może i wkrótce rozpoczynające się obrony na zakończenie tego roku akademickiego przyniosą nam kilka wartościowych zgłoszeń.
Mamy też w planach po wakacjach zorganizować warsztat wymiany dobrych praktyk, w którym porozmawiamy, jak pokierować pracą dyplomową, uwzględniającą specyfikę danego kierunku oraz badań retorycznych.
Tegoroczna edycja niniejszym przechodzi do historii. Ale już teraz moużemy z wielką przyjemnością ogłosić, że IV Konkurs PTR przeniesie się pod opiekuńcze skrzydła prof. Anny Trykszy z UMCS, o czym będziemy jeszcze informować.